Каб харашэць душойПедагагічны сайт Міколы Жуковіча, Урокі мовы |
Урок – КВіЗ (Клуб вясёлых і знаходлівых) па тэме “Фразеалагізмы” ў 5-ым класе. Абагульняльныя заняткі Важнейшай задачай для настаўніка-славесніка з'яўляецца выхаванне ў школьнікаў
любові i цікавасці да моўнага багацця свайго народа. У гэтай справе шмат шляхоў.
Аднак для прыкладу прывядзём адзін з урокаў. Мэта яго - замацаваць i паглыбіць
веды вучняў па тэме «Фразеалагізмы», удасканальваць уменне заўважаць i вылучаць
устойлівыя спалучэнні слоў у кантэксце, тлумачыць лексічнае значэнне, рабіць
супастаўляльны пераклад беларускіх i рускіх фразеалагічных зваротаў, падбіраць
да слоў i словазлучэнняў сінанімічныя i антанімічныя фразеалагізмы. Пажадана
не выпускаць з поля зроку i паходжанне некаторых устойлівых спалучэнняў слоў.
Выхоўваць у школьнікаў калектыўны пошук трапнага адказу, кемлівасць, знаходлівасць,
гумар i артыстызм. Эпіграфам да ўрока можна ўзяць такія цудоўныя словы: Iльняная i жытнёвая. Сялянская. Баравая ў казачнай красе. Старажытная. I самая славянская, Светлая, як травы ў расе. Вобразная, вольная, пявучая. Мова беларуская мая! П. Панчанка Урок прапануем пачаць з чытання на памяць верша Пімена Панчанкі «Беларуская мова» або Петруся Бpoўкi «Багата, родная ты мова» на фоне беларускай народнай мелодыі (на выбар настаўніка), якая гучыць у запісу. Затым настаўнік скажа, што пісьменнікі, фалькларысты, лінгвісты слушна называюць фразеалагізмы самародкамі i самацветамі роднай мовы, залацінкамі народнай мудрасці. А таму ix трэба ўжываць у мове ўмела i дарэчы. Для таго, каб пераканацца, што мы правільна выкарыстоўваем моўнае багацце, правядзем урок-КВі3. Пасля арганізацыйнага моманту (выбары капітанаў каманд, членаў журы) прапануем вучням конкурс-размінку «Ці ведаеце вы?». Кожная каманда павінна растлумачыць значэнне пяці фразеалагізмаў: адкрыць Амерыку (сказацъ пра даўно ўciм вядомае); белая варона (чалавек, які выдзяляецца паводзінамі ці знешнасцю сярод іншых людзей); матаць на вус (брацъ пад увагу, прыкмячацъ, запамінацъ што-небудзь); не спускаць вока (пільна сачыць за чым-небудзъ); на сёмым небе (бязмерна шчаслівы, вельмі задаволены чымсьці); настройваць лыжы (ісці, ехацъ, накіроўвацца кудысьці); віламі па вадзе пісана (невядома яшчэ, ці ажыццявіцца штосъці; пра няпэўнае); на шыі сядзець (жыцъ за кошт каго-небудзь); макам сыпаць (выказваць асаблівую прыхілънасцъ, увагу, хваліць каго-небудзъ); шпільку падпускаць (гаварыцъ колка, намякацъ на штосъці непрыемнае). Зразумела, што пасля кожнага конкурсу журы падводзіць вынікі. Настаўнік. Вы з папярэдніх урокаў ведаеце, што многія спалучэнні слоў могуць быць устойлівымі i вольнымі. Напрыклад, у сказе: «Васілёк свайму таварышу падаў руку» ўсе словы ў словазлучэнні падаў руку мы разумеем: Васілёк павітаўся пры сустрэчы. 3yciм іншае назіраем у сказе: «Да лесу было рукой падаць». Кожны здагадаўся, што тут ідзе гаворка не пра прывітанне, а пра адлегласць. Я буду называць спалучэнні слоў. Першая каманда прыдумвае сказ так, каб гэтае спалучэнне было ўжыта ў прамым сэнсе, другая — у ролі фразеалагізма. Пасля пяці прыкладаў каманды мяняюцца заданнямі: 1. Закінуць вуды, стаяць на шляху, вырваць з коранем, прыкусіў язык, доўгая песня. 2. Па галоўцы гладзіць, Наступнае заданне. Да фразеалагізмаў рускай мовы падбярыце адпаведныя
фразеалагізмы, прымаўкі, прыказкі беларускай мовы (адпаведнікі запісаны
праз коску на дошцы): У беларускай мове ўжываюцца фразеалагізмы, запазычаныя з іншых моў.
Ёсць група фразеалагізмаў-інтэрнацыяналізмаў, г. зн. такіх, што вядомы
ў большасці моў свету. Напрыклад: дамоклаў меч, ахілесава пята, праметэеў
агонь, агнём i мячом i інш. Такія ўстойлівыя спалучэнні слоў паходзяць
звычайна з антычных i стараславянскай моў. Амаль сем тыдняў пракачаўся пан, чуць чорту душу не аддаў. — Чаго ты крычыш? — абазвалася пакрыўджаная буфетчыца.— Я старая жанчына.
Бач, які герой знайшоўся. Сам кату па пяту, а распараджаецца. І цяпер усе на вёсцы, абы размова зайшла пра Ганъчынага бацьку, кажуць,
што ён сабакам сена косіць. І калі пaльнyлi пры iм з вінтоўкi, Мішка як дуж кінуўся з ycix ног
наўцёкі i зашыўся ў стог саломы, што стаяў каля дарогі. Ляжыцъ Міколка нi жывы нi мёртвы i толькі чуе, як моцна б'ецца ды
вырываецца з грудзей яго маленькае сэрца. Заданне: закончыць фразеалагізмы. Улічваецца i тое, як хутка будзе
дадзены правільны адказ (адпаведнікі таксама загадзя запісаны на дошцы). Апошняе заданне патрабуе ад капітанаў не толькі ведаў па фразеалогіі,
але i кемлівасці, артыстычных здольнасцей. Па чарзе кожны капітан выцягвае
невялікую картку з запісаным фразеалагічным зваротам. Значэнне гэтага
фразеалагізма трэба перадаць пры дапамозе пантамімы (жэстаў i мiмікі).
Пры гэтым можна карыстацца прадметамі на стале, якія загадзя падрыхтаваны.
А каманды павінны назваць запісаны фразеалагізм. Наступнае заданне: да ўстойлівых словазлучэнняў падбярыце антанімічныя
фразеалагізмы (адпаведнікі таксама пажадана змясціць на дошцы ці экране). Настаўнік. А цяпер праверым, як нашы каманды справіліся з дамашнім
заданнем. |
|
|||||||||||||